Till innehåll på sidan
  • Hem
  • Aktuellt
  • Om oss
  • Frågor & Svar
Logotyp för Sunne Fastighets AB
  • Lediga lägenheter
  • Lediga lokaler
  • Du som bor hos oss
  • Kontakta oss
  • Hem
  • Lediga lägenheter
  • Lediga lokaler
  • Du som bor hos oss
  • Aktuellt
  • Om oss
  • Frågor & Svar
  • Felanmälan
  • Kontakta oss
  • Hem /
  • Frågor & Svar

Frågor & Svar

Flytta in eller ur

Hur skriver jag under mitt hyresavtal?

När du tackat ja till ditt erbjudande och är godkänd som hyresgäst kontaktar vi dig för att skriva ett avtal, antingen på plats eller så skickar vi det via brev.

Jag har skrivit på ett avtal. Hur får jag nycklarna till lägenheten?

Besök oss på kontoret Brårudsallén 8 under vår besökstid tisdag och torsdag kl 13.30 – 15.30, eller enl överenskommelse, där man får kvittera ut sina lägenhetsnycklar.

Viktigt att man visar upp kvitto på betald hyra och en bekräftelse på hemförsäkring.

Får någon annan än den som står på avtalet hämta ut nycklar vid inflytt?

Det går bra att låta någon annan kvittera ut nycklarna. Avtalsinnehavaren måste fylla i fullmakt för att kvittera ut nycklar. Den som hämtar ut nycklar måste ta med sig fullmakten och uppvisa giltig legitimation samt en kopia av avtalsinnehavarens legitimation.

Jag ska hämta nyckel, men kontoret är stängt?

Nycklar ska hämtas under besökstid tisdag och torsdag kl 13.30 – 15.30  eller enl överenskommelse

 

Hur säger jag upp mitt avtal?

Ring till uthyrningen. 0565-179 50 eller skicka mail till uthyrning@sunne.se 

Vi skickar en avflyttningsbekräftelse som ska skrivas under och skickas tillbaka.

Uppsägningstid är 3 kalendermånader. Uppsägningstiden räknas alltid från den sista dagen i månaden, oavsett när i månaden du säger upp ditt avtal.

Vad gäller vid uppsägning vid dödsfall eller dödsbo?

Vid dödsfall gäller en kalendermånads uppsägningstid om uppsägningen görs senast en månad efter dödsfallet.

Sedan blir uppsägningstiden tre månader enligt hyreslagen. Bostaden ska sägas upp av närmast anhörig, som ska kunna uppvisa ett vårdnadsintyg där det står vem som har rätt att säga upp avtalet. Vårdnadsintyg får man på begravningsbyrån.

Vid dödsfall kan den efterlevande makan eller maken få överta lägenheten. För sambor med gemensamma barn gäller samma sak.

Vilken uppsägningstid gäller när jag fått plats på vårdboende via en biståndshandläggare?

Har du fått plats på ett vårdboende via en biståndshandläggare är din uppsägningstid en kalendermånad. Uppsägningstiden räknas alltid från den sista dagen i månaden, oavsett när i månaden du säger upp ditt avtal.

När jag flyttar ut från lägenheten, är det något som jag måste tänka på?

Sunne Fastighets AB säger upp el-avtal till uppsägningstidens slut. Du står för hushållsel under hela uppsägningstiden.

  • Avaktivera Telias basutbud 24 kanaler och bredbandsuppkoppling.
    Kontakta Telia 020-20 20 70.
  • Se till att Telias tv-box och Gateway med fjärrkontroll och tillhörande sladdar finns kvar i lägenheten vid avflytt. Saknas det utrustning vid avflyttningsbesiktning kommer en kostnad att debiteras.
  • Se till att lägenheten är ordentligt flyttstädad. Ladda ner Checklista för flyttstädning.
    Vid ej godkänd flyttstädning kommer en kostnad debiteras den avflyttande hyresgästen.
  • Vid avflyttningsbesiktning av lägenheten lämnas samtliga nycklar till besiktningsman.

Mitt boende

Får jag sätta upp studsmatta?

Nej!

Går det att beställa tv-kanaler och bredband via fiber av en annan leverantör?

Nej! Det är enbart Telia.

Jag får inte TV-box eller Gateway att fungera. Hur gör jag?

Kontakta Telia på 020-20 20 70.

Får jag sätta upp en parabol?

Nej!

Kan jag titta på tv via fiber i flera rum?

Kontakta leverantören Telia 020-20 20 70 så hjälper de dig att beställa trådlös anslutning till flera tv-apparater.

Jag har blivit utelåst, vad ska jag göra?

Om du behöver hjälp på kvällar, nätter, helger ring Securitas  0565-179 66

För att Securitas ska kunna öppna dörren måste du visa giltig legitimation samt att det är du som står på hyresavtalet. Låsöppning kostar 1 000 kr som faktureras.

Hur kan jag skydda mig mot brand?

Se regelbundet till så att din brandvarnare fungerar. Detta gör du genom att hålla in knappen i några sekunder tills brandvarnaren piper.

Rengör regelbundet filtret i köksfläkten. Det samlas mycket matfett i filtret och kan bli en orsak att brand uppstår.

Se till att det inte står några föremål i trapphuset och loftgångar. Det är din väg ut och räddningstjänstens väg in om brandtillbud uppstår!

Vad kan jag göra för att få bra luft och värme i min lägenhet?

Se till att friskluftsventilerna är öppna och rena!

Se till att det inte står några möbler framför elementen.

Inga gardiner framför termostaten till elementen.

Lämna gärna badrumsdörren öppen efter bad/dusch för bättre luftomsättning.

Vädra med korsdrag.

Hur funkar tvättstugan?

Tänk på att inte överdosera tvättmedel eller sköljmedel. Det är varken bra för miljön eller maskinerna.

Var noga med att rengöra filter till torktumlare samt torkskåp.

Lämna alltid tvättstugan väl rengjord efter dig så är det mycket trevligare för nästa att tvätta.

Viktigt att man följer tidsbokningarna till tvättstugan.

Vad gör jag om elen slutar fungera i min lägenhet?

Kolla säkringar och ev jordfelsbrytare i säkringsskåpet. (Sitter oftast i hallen) Finner du inget fel själv kontakta felanmälan 0565-179 66 eller felanmalan@sunne.se
Om du behöver kontakta oss efter kontorstid ring Securitas  0565-179 66

Hur hanterar jag matfett?

Häll aldrig ut fett och olja direkt i diskhon!

Så här gör du dig av med fettet på rätt sätt:

  • När du lagar mat blir det ofta en del matfett kvar i stekpannan. Torka ur stekpannan med papper och släng pappret i den bruna påsen för matavfall.
  • Om det är mycket matfett eller olja kvar i stekpannan/kastrullen, häll matfettet i en förpackning som går att försluta, till exempel ett filpaket med skruvkork. Skruva på korken ordentligt och släng förpackningen i restavfallet.
  • Finns en tratt att hämta på vårt kontor som du skruvar på en petflaska. På så sätt kan du fylla på vid behov och när flaskan är full kan du bara slänga den i restavfall, (Hushållssopor)
Vad ska jag göra om det är säljare eller andra obehöriga i trapphuset?

Släpp inte in obehöriga i din lägenhet.

Får jag grilla på min uteplats eller balkong?

El-grill gäller. Detta för att minska brandrisk samt rökutveckling.

Vad är restavfall och hur ska det hanteras?

Allt material som inte sorteras i andra kärl kategoriseras som restavfall, med undantag för grovsopor. Försök att alltid lägga restavfallet i en påse och knyt ihop den innan det slängs i soptunnan.

Restavfallet är det dyraste avfallet att hantera. För att kunna hålla hyresnivåerna nere behöver vi minska mängden restavfall. Du som hyresgäst kan hjälpa till med detta genom att sortera så mycket som möjligt av ditt avfall.

Exempel på restavfall:

  • Dammsugarpåsar
  • Blöjor, bindor, tandborstar och tvättlappar
  • Tops, bomullstussar, plåster, gasbinda, tyg och garn
  • Snus, fimpar och tuggummi
  • Porslin och keramik
  • Korkar och säkringar
  • Kattsand och spån från djurburar
  • Ljusstumpar, pappersdukar och bakplåtspapper
  • Kuvert
  • Leksaker och blomkrukor i plast
  • Disktrasor
Hur sorterar jag?

Följ anvisningarna i återvinningscentralen.

Vad är grovsopor och hur ska det hanteras?

Med grovsopor avses stort och skrymmande avfall, till exempel möbler, kylskåp och cyklar. Grovsopor kan lämnas direkt till Holmby återvinningscentral.

Om skräpet får plats i det vanliga kärlet för restavfall ska det läggas där, så länge det inte är återvinningsbart, farligt avfall eller elektronik.

Exempel på grovavfall:

  • Möbler
  • Pulkor
  • Skidor
  • Cyklar
  • Mattor
  • Leksaker
  • Barnvagnar
  • Rester från renovering
När har återvinningscentralen Holmby öppet?

Länk till Holmby återvinningscentral,
https://sunne.se/sv/kommun/bostad-och-teknik/avfall-och-atervinning1/Holmby/

Vad är oacceptabla störningar?

Vi har allmänna ordningsregler som ska följas för att alla hyresgäster ska trivas. Här finns exempel på aktiviteter som kan uppfattas som störande och som därför ska undvikas.

  • Undvik att utföra arbeten eller aktiviteter som kan vara störande för grannarna, som att spela hög musik eller ha för hög volym på radio/tv. Även högljudda diskussioner och rop hörs mer än du tror. Andra aktiviteter som kan anses störande för dina grannar är att spela instrument, tvätta sent på kvällen eller att duscha nattetid.
    Det ska vara tyst i lägenheten mellan kl 22.00 – 06.00
  • Skaka eller piska mattor på angivna platser. Det är inte tillåtet på balkongen.
  • Håll alla husdjur kopplade inom bostadsområdet.
  • Undvik att ventilera lägenheten genom att ställa upp dörren till trapphus eller korridor. Det är bättre att använda dina egna fönster eller balkongdörr.
  • Det är inte tillåtet att mata fåglar från balkong eller fönster.
Jag har anmält en störning. Vad händer med den som stör?

Om det exempelvis pågår en störning när Securitas kommer till platsen får lägenhetsinnehavaren betala kostnaden för utryckningen + administrationsavgift.

Personen får tillsammans med fakturan ett brev med information om vilka regler som gäller. Personen får också en varning om att vid nästa störningstillfälle kommer avtalet att sägas upp med omedelbar verkan enligt paragraf 42 och 46 i Hyreslagen.

Hur många personer får det bo i en lägenhet?

1 rum – 1 person
1 rum och pentry – 1 person
1 rum och kök – 2-3 personer
2 rum och kök – 3-4 personer
3 rum och kök – 5-6 personer
4 rum och kök – 7-8 personer

Får jag göra egna nyckelkopior?

Nej! Du kan maila oss på fastighet@sunne.se för beställning av extra nycklar.

Får jag ha husdjur?

Ja, det är tillåtet att ha husdjur men tänk på att visa hänsyn till dina grannar.

Se till att husdjuren inte förorenar sandlådor och andra platser på gården där barnen leker. Ta inte med husdjuren till tvättstugan och andra gemensamma utrymmen, eftersom det finns många allergiker.

Får jag ha egen utomhuspool?

Nej det får du inte.

Hur varmt ska det vara inomhus?

21° i vanliga lägenheter, 22° i seniorboende.

Mina element är kalla, vad ska jag göra?

Kontroller att termostaterna (på elementen) är öppna.
Kontrollera innetemperaturen, ligger den rätt så är elementen kalla.

Det är kallt i min lägenhet, vad ska jag göra?

Kontrollera så att alla termostater (på elementen) är öppna.
Rumstemperatur skall mätas inne i rummet, ej på yttervägg.

När sätter ni på värmen i min lägenhet?

Värmesystemet stängs aldrig av utan regleras automatiskt efter utetemperaturen.

Jag har tappat bort en nyckel, hur gör jag?

Du mailar till fastighet@sunne.se eller ring under telefontid

måndag – fredag  9.30-11.30

tel  0565-179 66

Hur felanmäler jag internet, tv eller telefoni via fiber?

Du kontaktar Telia på: 020-20 20 70

Om jag köper en egen diskmaskin eller tvättmaskin, kommer ni och kopplar in den?

Nej! Det skall utföras fackmannamässigt.

Jag har ett getingbo vid min lägenhet, vad gör jag?

Kontakta felanmälan  felanmalan@sunne.se  eller ring under telefontid:
måndag – fredag  9.30-11.30
tel: 0565-179 66

Jag har fått skadeinsekter i min lägenhet, vad gör jag?

Kontakta felanmälan  felanmalan@sunne.se  eller ring under telefontid:
måndag – fredag  9.30-11.30
tel: 0565-179 66

Studentlägenhet

Får jag bo kvar i en studentlägenhet efter avslutade studier?

Nej! Du måste säga upp ditt studentboende när du avslutar dina studier.

Får jag ha husdjur i min studentlägenhet?

I de studentlägenheter på Brårudsvägen med gemensamma utrymmen som kök och badrum är det inte tillåtet. Däremot på Arenavägen är det tillåtet.

Får jag hyra ut min studentlägenhet i andra hand?

Ska du på praktikperiod får du hyra ut i andra hand men det är viktigt att det är till en student och att vi på Sunne Fastighets AB godkänner andrahandsuthyrningen.

Vid olovlig uthyrning i andra hand blir du av med din studentbostad.

Det finns andrahandskontrakt på nätet du kan använda.

Ekonomi

Kan jag få min hyresavi via mail?

Ja. Maila till  ekonomi@sunne.se  så ordnar vi det.

Vad gör jag om jag tappat bort / inte fått min hyresavi?

Med hjälp av en ’gammal’ hyresavi kan du använda OCR-numret och betala hyran ändå. Eller skriva ett eget inbetalningskort med ditt namn, adress och kundnummer.

Sunne Fastighets AB har ingen juridisk skyldighet att skicka ut avier.

Hyran ska vara Sunne Fastighets AB tillhanda den sista varje månad

Vad händer om jag inte betalar hyran?

Om du inte betalar din hyra i tid, medför det extra kostnader och kan skapa problem för dig i framtiden.

  • Första steget är att du får ett inkassokrav efter förfallodatumet. Det innebär att en avgift ca 180 kr läggs på och hyran blir dyrare. Även ränta tillkommer för varje dag som det dröjer innan hyran blir betald.
  • Betalar du inte inkassokravet riskerar du att tvingas flytta och ärendet går vidare till kronofogden, vilket innebär ytterligare avgift ca 800 kr för dig att betala.
  • Betalar du inte då heller, tvingas du flytta från din bostad med omedelbar verkan och du debiteras en grundavgift ca 600 kr plus ytterligare avgifter från kronofogden.
  • Obetalda räkningar ger betalningsanmärkningar. Då kan du få problem med att hyra eller byta bostad, få jobb, teckna telefonabonnemang, låna pengar på banken, teckna försäkringar, teckna elabonnemang m m
Hur fungerar e-faktura?

E-faktura innebär att du får fakturan elektroniskt direkt till din internetbank. Kontakta din bank så hjälper de dig att komma igång. Det är via din internetbank som du gör din anmälan och det är dit du vänder dig om du har frågor om e-faktura.

Jag vill betala min hyra med autogiro. Hur gör jag?

Aktivera autogiro genom att skriva ut och fylla i anmälningsblankett för autogiro och skicka in den till oss.

Anmälningsblankett för autogiro.

När börjar autogirot att gälla?

Från att du lämnar in blanketten tar det fyra till sex veckor innan autogirot är igång. Du ser att autogiro är aktiverat genom att det på hyresavin står att beloppet kommer dras från ditt konto.

Kan jag swisha hyran?

Ja. Nummer  123  521 51 81
Märk med kundnummer och den månad som hyran gäller.

Gå till kategori

  • Flytta in eller ut
  • Mitt boende
  • Studentlägenhet
  • Ekonomi

Kontakta oss

  • uthyrning@sunne.se
  • fastighet@sunne.se
  • ekonomi@sunne.se
  • felanmalan@sunne.se

Besök- & postadress

Brårudsallén 8
686 33 Sunne

0565 - 179 50

Meny

  • Våra lägenheter
  • Felanmälan
  • Frågor & Svar
  • Om oss
  • Kontakta oss
Logotyp för Sunne Fastighets AB
© Sunne Fastighets AB 2023
Producerad av Decision by Heart
  • Integritetspolicy
  • Cookieinställningar
Kakor
Vi bjuder på kakor! Om du tycker det är ok, klickar du bara på "Acceptera alla". Du kan såklart välja vilken typ av kakor du vill ha genom att klicka på "Inställningar". Läs vår cookie policy
Inställningar Acceptera alla
Kakor
Välj vilken typ av kakor du vill acceptera. Ditt val kommer att sparas i ett år. Läs vår cookie policy
  • Nödvändiga
    Dessa kakor går inte att välja bort. De behövs för att hemsidan över huvud taget ska fungera.
  • Statistik
    För att vi ska kunna förbättra hemsidans funktionalitet och uppbyggnad, baserat på hur hemsidan används.
  • Upplevelse
    För att vår hemsida ska prestera så bra som möjligt under ditt besök. Om du nekar de här kakorna kommer viss funktionalitet att försvinna från hemsidan.
  • Marknadsföring
    Genom att dela med dig av dina intressen och ditt beteende när du surfar ökar du chansen att få se personligt anpassat innehåll och erbjudanden.
Spara Acceptera alla